“Bölgenin Pusulasý, Özgün Fikirlerin Referans Noktasý” sloganý ile 2010 yýlýndan bu yana Kastamonu, Çankýrý, Sinop illerini kapsayan TR82 Bölgesinde faaliyetlerini sürdüren Ajansýmýzda Genel Sekreterlik görevine atanan Ramazan ÇAÐLAR, Ajansýmýzýn kýsa ve orta vadeli hedeflerine iliþkin ulusal basýna deðerlendirmelerde bulundu.
BAKAP için Kalkýnma Ajanslarý Kilit Role Sahip
Genel Sekreterimiz ÇAÐLAR deðerlendirmesinde “Kalkýnma Ajanslarý olarak bölgelerimizi tanýma ve yapýlanma süreçlerini tamamladýk. Geçtiðimiz 5 yýllýk süre içerisinde iki adet bölge planý hazýrlayýp 100 milyon liralýk bir kaynaðýn bölgede yatýrýma dönüþmesini saðladýk. Kalkýnma Ajanslarý Türk bürokrasisi içinde yatýrýmcý ve giriþimciye en yakýn kuruluþlar oldular. Özellikle nitelikli insan gücü ile büyükþehirlerin dýþýnda kalan bölgelerde kamunun en aktif oyuncularý oldular. Önümüzdeki dönemde ise Ajanslarýn kamu ve özel sektörün koordinasyonu görevine aðýrlýk vermesi gerektiðini düþünüyoruz. Özellikle bölgelerinde yapýlmasý düþünülen kamu yatýrýmlarýnýn ortaklaþtýrýlmasý, deðerlendirilmesi ve önceliklendirilmesi faaliyetleri Ajanslarýn ana faaliyeti olmalý.
Bölgemiz (TR82-Çankýrý, Kastamonu, Sinop) Türkiye’nin hâlihazýrda nüfusu 1 milyonun altýnda olan tek bölgesi olarak dikkat çekiyor. Bununla birlikte 2023 senaryosuna göre Karabük, Bartýn, Zonguldak illerinden oluþan Batý Karadeniz’in diðer bölgesinin de nüfusunun 1 milyonun altýnda ineceði öngörülüyor. Net göç hýzlarý da her iki Bölgemiz için negatif durumda. Son 5 yýlda Bölgelerin Gayri Safi Katma Deðer (GSKD) karþýlaþtýrmasý yapýldýðýnda Kalkýnma Ýdaresi bulunan Konya ve Trabzon merkezli bölgelerin hem deðer olarak hem de sýralama olarak Batý Karadeniz’i oluþturan 6 ile göre oldukça iyi durumda olduklarý ve geliþme gösterdikleri görülüyor. 2011 yýlý TÜÝK verilerine göre yoksulluk oranýný incelediðimizde yine TR8 Batý Karadeniz Bölgesinin Türkiye’nin en yoksul 3. Bölgesi olduðunu görüyoruz. Bölgelerin ihracat potansiyeline baktýðýmýzda Batý Karadeniz Bölgesinin, Türkiye’nin diðer Bölgelerine kýyasla oldukça geride kaldýðý ortaya çýkýyor.
Tüm veriler göz önüne alýndýðýnda, Türkiye’de Bölge Kalkýnma Planý ve Ýdaresine en çok ihtiyaç duyan bölgenin Batý Karadeniz bölgesi olduðunu düþünüyoruz. Bölgemizin sosyal ve ekonomik yapýsý kamu yatýrýmlarýna olan ihtiyacý arttýrýyor. Kamu yatýrým tekliflerinin kalitesi, stratejik önceliklere göre seçimi ve takibinin mutlaka tek elden yapýlmasý gerekiyor. Türkiye’nin ilk göz aðrýsý olan GAP Planý ve Ýdaresinin bölgeye kazandýrdýðý artýlarý her alanda görmek mümkün. Batý Karadeniz’in kamu yatýrýmlarýndan aldýðý pay düþerken GAP bölgesinin payý her sene artýyor.
Bu noktada, Kalkýnma Ajanslarýnýn bölgesel düzeyde edindiði planlama, uygulama ve izleme tecrübesi ile, yeni bir teþkilat kurmak yerine, Bölgesindeki tüm sosyal ve ekonomik detaylara vakýf iki Kalkýnma ajansýnýn (KUZKA ve BAKKA) BAKAP planý ve idaresi iþlevlerini rahatlýkla baþarabileceðini düþünüyoruz. Ajanslarýmýz yeterli birikime, operasyonel kabiliyete ve oturmuþ bir sisteme sahip; ihtiyacýmýz merkezden gelecek yetkilendirme, kaynak ve yereldeki iþbirliði.” þeklinde konuþtu.
Ýhracat Potansiyelimizi Harekete Geçireceðiz
Türkiye’de ihracat yapabilen Bölgelerin sýçrama yaptýðý gerçeðinin altýný çizen Genel Sekreterimiz ÇAÐLAR, coðrafi konumu, sunduðu teþvik avantajlarý ile yatýrýmcýya cazip fýrsatlar sunan TR82 Bölgesi’nin, Ankara, Samsun ve Ýstanbul gibi metropollerin yükünü taþýyabilecek potansiyele sahip olduðunu ve bu bölgelerden yatýrým beklediklerini vurguladý. ÇAÐLAR, “Ajans olarak bu alandaki faaliyetlerimize hýz veriyoruz, ihracat destek merkezi, UR-GE kapsamýnda sektörel kümelenme projeleri ile Bölgemizin ihracat kapasitesinin artýrýlmasý noktasýnda katalizör görevi üstlenmeyi hedefliyoruz” dedi.
Turizmde Tanýtým ve Katma Deðerin Artýrýlmasý Önceliklerimiz Arasýnda
Turizmin çok farklý türlerinde, özgün destinasyonlara sahip olan TR82 Bölgesinin tanýtýmýnda kurum olarak yeni stratejiler benimseyerek Ajansýn Bölge tanýtýmýndaki rolünü etkinleþtireceklerini belirten Genel Sekreterimiz ÇAÐLAR; “Bu alanda yapýlacak çok faaliyet var. Türkiye’nin yeni tanýtým konsepti “Home of Turkey” ile uyumlu olarak yeni bir bütünleþik turizm tanýtým projemizi çok yakýnda hayata geçireceðiz. Bölgemizin turizm deðerlerinin tanýtýmýný tek elden etkili ve teknolojik altyapý ile destekli tanýtmaya yönelik bir proje bu. Türkiye’nin en derin, Dünya’nýn ise ikinci en derini olan Valla Kanyonunun, yine ülkemizin ilk PAN Park sertifikalý milli parký Küre Daðlarý Milli Parkýnýn, Karadeniz’in en güzel sahilleri ve kayak pistlerinin bölgemizde olduðu iç pazarda bile pek bilinmiyor. Proje ile Bölgemizi öncelikli hedef pazarlarýmýz olan Ýç Pazar, Ortadoðu ve Avrupa pazarlarýnda daha etkin bir þekilde tanýtma fýrsatý yakalamýþ olacaðýz. Yalnýzca tanýtým yönlü deðil, yeni dönemde uygulayacaðýmýz hibe programlarý ile turizm yatýrýmlarýna da destek olacaðýz” þeklinde konuþtu.
Kamuoyu bilgisine saygýyla duyurulur.