Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý Kalkýnma Ajanslarý Genel Müdürlüðü koordinasyonunda faaliyetlerini sürdüren Kuzey Anadolu Kalkýnma Ajansý (KUZKA), Batý Karadeniz Kalkýnma Ajansý (BAKKA), Orta Karadeniz Kalkýnma Ajansý (OKA) ile 10 ilin Ýl Milli Eðitim Müdürlükleri iþbirliðinde düzenlenen Vocathlon: Mesleki Giriþim Maratonu devam ediyor. Vocathlon: Mesleki Giriþim Maratonu’na Kastamonu baþta olmak üzere Çankýrý, Sinop, Zonguldak, Karabük, Bartýn, Samsun, Amasya, Çorum ve Tokat illerinden 132 öðrenci ve öðretmenin yer aldýðý 22 takým katýlýyor. Ayrýca programda takýmlara TR81, TR82 ve TR83 Bölgelerinden toplam 19 mentor, iþ fikri geliþtirme çalýþmalarýnda rehberlik ediyor.
Program çerçevesinde yarýþmalara katýlan 22 takýmýn öðrencileri, çevrimiçi ortamda aldýklarý Giriþimcilik Temel Kavramlarý, Projeci Düþünme, Tasarým Odaklý Düþünme, Ýþ Modeli Kanvasý, Sürdürülebilir Bütçe Yönetimi, Takým Çalýþmasý, Zaman Yönetimi ile Etkili Ýletiþim ve Sunum Teknikleri eðitimleri ile 28 Kasým’a kadar sürecek Vocathlon: Mesleki Giriþim Maratonu’nda iþ fikirlerini geliþtirecekler. Ýkinci gün iþ fikirlerini proje dönüþtüren öðrenciler, bu süreçte iþ fikirlerinin sürdürülebilirlik, bütçe (gelir/gider) analizleri, etkili sunum hazýrlama teknikleri, sunum hazýrlýklarý ve son kontrollerini yaparak son gün için jüriye sunulacak þekle getirecekler.
“Vocathlon, lise öðrencilerine yönelik Türkiye’de ilk ve tek program”
Mesleki ve teknik eðitim veren liselerdeki öðrencilere yönelik düzenlenen Vocathlon: Mesleki Giriþim Maratonu programýnýn, Türkiye’de ilk ve tek program olma özelliðini taþýdýðýný söyleyen KUZKA Genel Sekreteri Dr. Serkan Genç, “Vocathlon’un bu yýl dördüncüsünü düzenliyoruz. Ýlk olarak 2019 yýlýnda Kastamonu’da 5 takým ile baþlamýþtýk. Geldiðimiz noktada 10 ilden toplam 22 takýmla 110 öðrenci ve 22 öðretmenin katýlým saðladýðý bir etkinlik haline geldi. Önümüzdeki yýllarda bu programý yaygýnlaþtýrmayý amaçlýyoruz. Vocathlon: Mesleki Giriþim Maratonu, mesleki ve teknik eðitim veren liselerdeki öðrencilere yönelik düzenlenen Türkiye’de ilk ve tek program özelliði taþýyor. Buradaki amacýmýz mesleki ve teknik liselerindeki öðrencilerimizin giriþimcilik konusunda farkýndalýðýný artýrmak ve gelecekte onlarýn birer giriþimci olabilmeleri noktasýnda yol göstermektir. Takýmlar halinde katýlým saðlanýyor. Her takýmýmýz 1 öðretmen ve 5 öðrenciden oluþuyor. Programda mentorlerimiz var. Mentorlerimiz daha öncesinden giriþim deneyimi olan öðrencilerimizden oluþuyor. Takýmlarýmýza da bu mentorler yol göstericilik, rehberlik yapýyor. Daha önceki programlarýmýzda çok fazla proje geliþtirildi. Bu projelerden bir kýsmýnýn patent gibi fikri haklarýný koruyacak þekilde desteklenmelerini saðladýk. Ayrýca programýmýzý dýþarýdan takip eden ve gören iþ insanlarýndan ya da yatýrýmcýlardan bizlerle irtibata geçen takýmlarýmýzýn iþ fikirlerini hayata geçirmek isteyenler oluyor. Bizlerde bu kiþileri takýmlarýmýzla eþleþtiriyoruz. Yine kazanan takýmlarýmýzýn ulusal düzeydeki önemli teknoloji merkezlerini görmelerini saðlýyoruz. Oralarda bir deneyim elde ediyorlar. Takýmlarýmýzý geliþtirmek adýna yaptýðýmýz bu tür çalýþmalarla da onlarý bir nevi ödüllendirmiþ oluyoruz. Bu yýl ki programýmýzý Batý Karadeniz Kalkýnma Ajansý ve Orta Karadeniz Kalkýnma Ajansý ve Kuzey Anadolu Kalkýnma Ajansý organizasyonunda birlikte gerçekleþtirdik. TR81, TR82 ve TR83 Bölgelerinde bulunan Ýl Milli Eðitim Müdürlüklerimiz de bizlerle iþbirliði içerisinde bu programa katýlým saðlýyorlar. Program çerçevesinde çocuklarýmýz giriþimcilik ile alakalý eðitimlerini tamamlayarak buraya geldiler. Burada da iki gün boyunca atölye çalýþmalarý yaptýlar. Bir iþ fikri oluþturup bunu nasýl bir giriþimciliðe dönüþtürebilir, bu süreçte hangi adýmlarý atmalarý gerekiyor ve bu fikri tasarlarken nelere dikkat etmeleri gerekiyor bunlarý öðrendikleri bir program oldu. Diðer taraftan aslýnda bir yarýþma programý da diyebiliriz. Pazar günü de her takým iþ fikrini jüriye sunacak ve dereceye giren takýmlarý açýklayacaðýz” dedi.
“Vocathlon ile hayal ettiklerimize nereden baþlayacaðýmýzý öðreniyoruz”
Sinop Prof. Dr. Necmettin Erbakan Mesleki ve Anadolu Lisesi öðrencisi Nisa Kardelen Durmaz ise, “Vocathlon’a aklýmýzda olan projeyi geliþtirip nasýl bir yoldan gideceðimizi öðrenip, bir projeye dönüþtürmek için geldik. Açýkçasý bir proje nasýl üretiliyor. Vocathlon, bize bunu öðretiyor ve kazandýrýyor. Nereden baþlayacaðýmýzý bizlere öðretiyor. Bizlere en azýndan nereden baþlayacaðýmýzý gösteriyor. Bizler, “Býrakýn Gelsin” takýmý olarak atýk maddelerden geri dönüþüm yapýp çevreye katkýda bulunacak projeler üzerinde çalýþýyoruz. Bu sayede belli baþlý plastik maddelerin geri dönüþümünü saðlayarak ekonomiye de katkýda bulunmak istiyoruz. Böylelikle hem çevreyi koruyan hem de topluma destek saðlayan bir proje hazýrlamýþ olacaðýz.” diye konuþtu.
“Ýlimizde yaþadýðýmýz bir olay sebebiyle öðrencilerin psikolojik durumunu gösteren bir proje hazýrlýyoruz”
Karabük Endüstri Meslek Lisesi’nden Kastamonu’ya gelen Abdullah Elieyi, “Projemizin adý “Haberin Olsun”. Projemize ekip olarak arkadaþlarýmýzla oturduðumuzda aklýmýza gelen bir fikirle baþladýk. Bazý öðrencilerin derslerini aksatarak ders verimliliðini düþürdüklerini gördük. Bizler de yoklama süresini nasýl azaltabiliriz, bir de geçtiðimiz yýl, iki öðrenciyle ilgili ilimizde üzücü bir olay yaþandý. Sonra bizler bu fikri tozlu raflara kaldýrmýþtýk ama Vocathlon ile tanýþýnca tekrar hayata geçirmeyi düþündük. Ardýndan Vocathlon aracýlýðýyla buraya geldik. Burada geniþ çaplý bir analize baþladýk. Öðrencilerin en çok nerede vakit geçirdikleri, nerelerde gezdikleri, nerede nabýz tuttuklarý gibi verileri alýp uyku, stres, nefes alma, kalp atýþý gibi verilerle birleþtirerek rehberlik servislerine gönderilmesini hedefliyoruz. Bu sayede öðrenciye psikolojik olarak bir danýþmanlýk hizmeti de vermiþ olacaðýz.” þeklinde konuþtu.
Vocathlon ile Kastamonu’da tasarým basamaklarýný öðrendiðini de belirten Elieyi, þöyle konuþtu: “Nasýl analiz yapabileceðimizi, projemizi daha çok nasýl geliþtirebileceðimizi ve sunum yapma tekniklerini öðrendim. Bunun yanýnda takým olarak çalýþmayý ve fikirlerin analiz edilmesi hakkýnda bilgi edindim.”
“Vocathlon, öðrencileri bir nevi gerçek hayata hazýrlýyor”
Vocathlon’un, öðrencileri bir nevi gerçek hayata hazýrladýðýný söyleyen Kastamonu Üniversitesi Havacýlýk Yönetimi 1. sýnýf öðrencisi Þükrü Mutlu ise, þunlarý kaydetti: “Mesleki Giriþim Maratonu’na 2019 ve 2020 yýllarýnda öðrenci olarak katýldým. Bu yýl da mentor olarak katýlmak nasip oldu. Vocathlon, öðrencileri bir nevi gerçek hayata hazýrlýyor. Gerçek hayatta yetkinlik kazanmamýzý saðlýyor. Ben bunu deneyimleyerek gördüm ve þu an üniversite hayatýmda cidden çok faydasýný da görüyorum. Kendimi 1-0 önde baþlamýþ gibi hissediyorum. Bu programýn bizlere çok fazla yararýnýn olduðunu düþünüyorum. Ben, burada giriþimcinin ne demek olduðunu öðrendim. Sosyalleþmeyi öðrendim. Bu konular hakkýnda çok daha fazla bilgi sahibi oldum. Bu sayede yetkinliklerim arttý. Ben þu anda bir sunum yaparken veyahut baþka insanlarla konuþurken gayet doðal ve rahat bir þekilde konuþabiliyorum. Burada hayata 1-0 önde baþladýðýmý hissediyorum. Bu yüzden bu programýn hayatýma çok fayda saðladýðýný düþünüyorum. Þu anda eðitim gören öðrencilerin bu programý hayata hazýrlanmalarý için bir fýrsat olarak görmelerini isterim.”
Kastamonu’da Gençlik ve Spor Bakanlýðýna baðlý Gençlik Kampý Tesisleri’nde gerçekleþtirilen kampta, 22 takým hazýrladýklarý iþ fikirlerini Pazar günü jüri sunumlarýný yapacak. Sunumlarýn tamamlanmasýnýn ardýndan program, jüri tarafýndan projelerin deðerlendirilerek derece almaya hak kazananlarýn ilan edilmesi ve dereceye giren takýmlara ödüllerinin takdim edilmesiyle sona erecek.
Kamuoyu bilgisine saygýyla duyurulur.