Kuzey Anadolu Kalkýnma Ajansý (KUZKA) öncülüðünde düzenlenen “Turizmin Parlayan Yýldýzý Kastamonu” çalýþtayý Kastamonu Valiliði koordinesinde Gençlik Merkezi Konferans Salonunda gerçekleþtirildi. Çalýþtaya Kastamonu Valisi Avni Çakýr, Milletvekili Metin Çelik, Belediye Baþkaný Rahmi Galip Vidinlioðlu, Kastamonu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ahmet Hamdi Topal, Kayseri Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Kurtuluþ Karamustafa, Vali Yardýmcýsý Ünal Kýlýçarslan, Ýl Genel Meclis Baþkaný Güray Parçal, Kuzey Anadolu Kalkýnma Ajansý Genel Sekreteri Dr. Serkan Genç ile kamu kurumlarýnýn ve sivil toplum kuruluþlarýnýn temsilcileri katýldý. Yerel ve ulusal düzeyde turizm sektöründen yatýrýmcýlarýn ve akademisyenlerin de yer aldýðý turizm çalýþtayýnda 8 konu baþlýðý görüþüldü.
Kastamonu Turizmde Hedefine Emin Adýmlarla Ýlerliyor
Çalýþtayda turizmin farklý alanlarýnda faaliyet gösteren kamu kurumlarý, üniversiteler, meslek kuruluþlarý, turizm iþletmeleri, akademisyenler ve sivil toplum kuruluþlarý birbirinden farklý konularda fikirlerini paylaþtý. Protokol konuþmalarýyla baþlayan çalýþtayda Genel Sekreter Dr. Serkan Genç, Kuzey Anadolu Kalkýnma Ajansý adýna “Kastamonu Turizminin Markalaþma Süreci” konulu bir sunum gerçekleþtirdi. Sunumunda ajansýn Kastamonu turizmine iliþkin çalýþmalarý hakkýnda bilgi veren Dr. Genç, Kastamonu’nun pandemi döneminde olmasýna raðmen potansiyelini deðere dönüþmek üzere çalýþmalarýný emin adýmlarla sürdürdüðünü ifade etti. Kastamonu turizmiyle ilgili genel bilgilendirme de yapan Dr. Genç, “Turizm çeþitliliði ve potansiyeli yüksek olan Kastamonu’nun, orman varlýðý, tarým ürünleri, turizm unsurlarý, tarihi ve kültürel deðerleri bakýmýndan oldukça zengin olduðunu görmekteyiz. Turizmin geliþmesine yönelik oldukça kýymetli yatýrýmlar gerçekleþmiþtir. Ajansýmýzýn da destek saðladýðý sokak saðlýklaþtýrýlmasý, kýþ turizm merkezi, Daday, Azdavay ve Pýnarbaþý bölgesinde ve milli parklardaki yapýlan yatýrýmlar oldukça önemlidir. Ajansýmýz tarafýndan yürütülen Bütünleþik Turizm Projesi kapsamýnda bölgemizde 135 tane turizm unsuru tespit ettik. Bunlarýn 75 tanesi Kastamonu’da bulunmaktadýr. Diðer yandan Kastamonu ulaþým bakýmýndan oldukça iyi durumdadýr. Son beþ yýl içinde gerçekleþtirilen yatýrýmlarla hava ve geniþ karayolu ulaþým imkanlarýna eriþmiþtir. Tarihi dokunun, inanç ve gastronomi turizminin ön plana çýktýðýný Kent merkezinde, gastronomi alanýnda UNESCO hedefine yönelik çalýþmalar devam etmektedir.” dedi.
Ilgaz Daðý’nda 12 Ay Turizm Hedefliyoruz
Ilgaz Daðý’nýn kýþ turizm merkezi olarak görülmemesi gerektiðin de vurgulayan Dr. Genç, “Çankýrý ve Kastamonu il sýnýrlarý içine giren Ilgaz Daðý’nýn ortak bir vizyon altýnda birleþerek “Dað Yönetim Modeli” nin geliþtirilmesi önemlidir. Burayý artýk bir kýþ turizm merkezi olarak görmekten ziyade kýþ turizmini de içine alan bir dað turizmi olarak deðerlendirmemiz ve 12 aya yayýlan turizm çeþitliliðini burada saðlamamýz gerekiyor.” ifadelerini kullandý.
Turizm Ýçin Ortak Vizyon Þart
Dr. Genç, “Kastamonu Ilgaz Daðýnda olduðu gibi Küre Daðlarý Milli Parký için de Bartýn, Kastamonu ve Çankýrý illeri olarak buranýn bir vizyon çerçevesinde yönetilmesini saðlamak amacýyla ortak bir platform kurulmasý gerekiyor. Diðer yandan Safranbolu gibi oldukça fazla turist çeken bir yerin kanyonlar bölgesi ile entegrasyonu saðlanmalýdýr. Kýyý þeri olarak oldukça uzun bir alana sahip olan Kastamonu’nun burayý sadece deniz turizmi olarak deðil, doða ile denizin buluþtuðu bir turizm hareketliliði ile kullanabilme potansiyelimizin yüksek olduðunu görmekteyiz.” diye konuþtu.
KUZKA, Kastamonu’nun Markalaþma Sürecinde Kilit Aktör
Kastamonu’nun markalaþma süreci hakkýnda da bilgi veren Dr. Genç, “Bu markalaþma ekosistemi içinde kamu kurumlarýmýz, yerel yönetimlerimiz, sivil toplum kuruluþlarýmýz, özel sektörümüz hatta halkýmýz yer almaktadýr. Ajans olarak biz bu ekosistemde kilit rol oynayan bir aktör olarak kendimizi görüyoruz. Ajansýmýz “Bölgenin Pusulasý, Özgün Fikirlerin Referans Noktasý” vizyonu çerçevesinde çalýþmalarýný yürütmekteyiz. Beþ tane odaklandýðýmýz eksen vardýr. Bunlardan bir tanesi de “Þehir Tanýtýmý ve Markalaþma” dýr. Bu konuda 2010 – 2015 yýllarýnda izlenen süreç daha çok faaliyet temelli çalýþmalardýr. Bunlar fuar katýlýmlarý, düzenlenecek etkinliklerin organizasyonu þeklinde birbirinden kopuk faaliyetler olduðundan toparlayabilmek hem de Kastamonu markasýný ön plana çýkarabilmek amacýyla 2015 yýlýnda Bütünleþik Turizm Projesi’ni hayata geçirdik. Proje tek elden bir destinasyon yönetim sistemi olarak geliþtirildi. Bir destinasyon pazarlama aracý iþlevini üstlendi. Bu süreçte tanýtým ve pazarlama olarak baþladýðýmýz yönetim modelinden, 2018 yýlýnda destinasyon yönetim modeline geçiþ yaptýk. Bu süreçte hazýrlanan turizm eylem planlarý önemli bir adým teþkil etmiþtir. 2021 yýlýnda ise þehrin markalaþma sürecini de ekleyerek bu süreci daha ileriye götüreceðiz. Bunu da sonuç odaklý programlar ile gerçekleþtireceðiz.” dedi.
Destinasyon Yönetim Örgütü Kurulmalýdýr
Markalaþma sürecinde 2021 yýlýnda çalýþmalarýn hýzlandýrýlýp, Kastamonu Turizm Hedefleri 2023 Belgesi’ne dönüþtürülmesi gerektiðine vurgu yapan Dr. Genç, “2021 yýlýnda eylem planýný tamamlamýþ olacaðýz. Planýn kapanýþýnda önümüze 2023 yýlý ya da daha uzun vadede hedeflerin konulmasý gerekiyor. Eylem planý bizi “Destinasyon Yönetim Örgütü” ne götüren bir kurguda gerçekleþtiði için bundan sonra da Kastamonu bir destinasyon yönetim örgütüne dönüþmesi gerekiyor. Bu amaçla bakanlýðýmýz ve 4 ajansýmýzla birlikte destinasyon rehberi çalýþmasý yürütüldü. Biz üzerimize düþeni yaptýðýmýzý düþünüyoruz. Bu noktadan sonra ise artýk þehrin isteði ve arzusu destinasyon yönetiminin belirleyicisi olacaktýr.” diye konuþtu.
Programda Kastamonu Üniversitesi Ormancýlýk ve Tabiat Turizmi Koordinatörü ve Rektör Yardýmcýsý Prof. Dr. Ömer Küçük, “Kastamonu’da Tabiat Turizmi ve Ormancýlýk Ýhtisaslaþma Faaliyetleri” baþlýðý altýnda Ormancýlýk ve Tabiat Turizmi alanýnda ihtisaslaþan üniversitenin çalýþmalarýný anlattý. Kastamonu Belediye Baþkaný R. Galip Vidinlioðlu ise belediyenin Kastamonu’da turizme yönelik gerçekleþtirdiði “Turizm ve Altyapý” çalýþmalarýný aktardý.
Programýn ilerleyen bölümlerinde ise “Ulusal/Uluslararasý Aðlara Entegrasyon (Kastamonu UNESCO Masasý/ Coðrafi Ýþaretli Ürünler/ Slow Food Kastamonu)” çalýþmalarýyla ilgili bilgiler sunuldu.
Moderatörlüðünü Kayseri Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Kurtuluþ Karamustafa’nýn yaptýðý oturumda da Türkiye Turizm Tanýtma ve Geliþtirme Ajansý Yönetim Kurulu Üyesi Murat TOKTAÞ ile Kültür ve Turizm Bakanlýðý Eski Tanýtma Genel Müdürü Ýrfan ÖNAL “Turizmde Yeni Trendler” baþlýðý altýnda günümüzde turizm sektöründe deðiþen yeni trendler, markalaþma stratejileri ve destinasyon yönetimine iliþkin fikirlerini açýkladý.
Programýn son kýsmýnda gerçekleþtirilen “Yatýrýmcý Gözüyle” oturumunda ise ulusal ve yerel ölçekteki turizm yatýrýmlarýyla ön plana çýkan turizm yatýrýmcýlarý, Kastamonu’nun turizm fýrsatlarýný deðerlendirdi. Konuþmalarýnda Kastamonu’nun turizm çeþitliliði yönünden ülkemizdeki en önemli turizm destinasyonu olduðuna dikkat çeken turizmciler, yapýlacak yatýrýmlarla birlikte þehrin turizmde cazibe merkezi olmaya aday olduðunu vurguladý.
Çalýþtay, soru cevaplar ve çeþitli konularda yapýlan istiþarelerin ardýndan sona erdi.
Kamuoyu bilgisine saygýyla duyurulur.